About Me

My photo
Santurce, Puerto Rico
John Paul y Zayra están encargados de la coordinación del Festival este año. Ambos son parte del equipo de Southern Hemisphere en Puerto Rico, una organización con sede en Ciudad del Cabo que trabaja en las áreas de manejo de conflictos, mediación, y desarrollo social y económico.

Tuesday, August 21, 2007

3ra Edición Sur a Sur 2007 - Viernes 7 de septiembre

PRIMERA TANDA 6:00PM

TOI, WAGUIH (Corto)
Dir. Namir Abdel Messeeh, Egipto/Francia, 2005
En Francés y Àrabe con subtítulos en Inglés


"En 1959 en Egipto, miles de comunistas fueron arrestados y enviados a prisión. Entre esos prisioneros se encontraba Waguih, mi padre. Waguih fue arrestado en el 1964, cuando tenía 29 años, la misma edad que yo tengo hoy. Este es un tema del que muy pocas veces hablamos, sencillamente porque a él nunca le ha gustado hablar mucho sobre sí mismo. Pero hoy le he pedido que hablemos." Tu, Waguih es la historia de la relación entre guionista y padre, relatada a través del silencio de los sentimientos de este último sobre su vida en la política.

DON'T F*** WITH ME I HAVE 51 BROTHERS AND SISTERS
Dir. Dumisani Phakathi, Africa del Sur, 2004

En Inglés y Zulú con subtítulos en Inglés

Esta película cuenta la historia de Dumisani y su largo trayecto para encontrar sus 51 hermanos y a la misma vez enfrentar los sentimientos sobre la perdida de su padre cuando niño. Muchos críticos han comparado a esta película a un musical de Jazz, por sus episodios de alegría y momentos de dolor, que le permiten al espectador sentir de cierta manera, el triunfo de la familia ante la muerte y la distancia. Muchos consideran que a través del épico viaje de Dumisani esta película también es un simbólico recuento de la historia de África del Sur en búsqueda de sus orígenes.


SEGUNDA TANDA 9:00PM

WHOLE: A TRINITY OF BEING (Corto)
Dir. Shelley Barry, África del Sur, 2004

Tres cortos experimentales que trabajan el tema de la sexualidad, la visibilidad y la voz desde la perspectiva de una persona en silla de ruedas que voltea la cámara hacia ella misma para celebrar el amor y la supervivencia.


THE NIGHT OF TRUTH / LA NUIT DE LA VÉRITÉ (Largometraje)
Dir. Fanta Régina Nacro, Burkina Faso, 2004

En Dioula y Francés con subtítulos en Inglés

En un país imaginario del África Occidental, tras diez años de sangrienta guerra civil, se acaba de firmar un alto el fuego entre el Ejército, formado por soldados de la etnia Nayak, y los rebeldes de la etnia Bonande, liderados por el coronel Theo. En el campamento Bonande todo el mundo espera la llegada del presidente y su esposa para los actos de celebración de la tregua. Sin embargo, no todos están de acuerdo en hacer las paces con el enemigo. Por fin, a la noche siguiente se reúnen ambas partes. Tras la tensión inicial, el ambiente se relaja; pero, en el transcurso de la noche, se reabren las heridas. La reconciliación parece imposible. A pesar de todo, en medio de la confusión, algunos de sus protagonistas lograrán poner fin a la espiral de odio, dejando lugar a la esperanza de una paz duradera.

3 comments:

Coordinadores said...

Film Review: The Night of Truth www.filmexposed.co.uk
Jim Razor

This violent and disturbing political satire comes from Fanta Régina Nacro, Burkina Faso's first woman director, and provides a rich and multifaceted take on late Twentieth Century Africa.

In a fictional, unnamed African country the leaders of the Nayak and Bonandé peoples agree to meet for conciliatory talks, after ten years of crippling civil war between their two factions. But while the encounter is outwardly polite and promising, neither side can entirely forgive the actions of the other on the battle field. The Bonandé leader Colonel Theo (Cissé) is a charismatic poet with an unspeakable secret, while the Nayak President (Ouédraougo) seems initially untrustworthy. Can the two sides overcome the tension that constantly threatens to erupt in fresh atrocities?

Apart from an introductory sequence and a few brief flashbacks, the entire drama unfolds in the Bonandé encampment, following the preparations for the talks and then the party to celebrate the tentative new accord. Both the scenario and the characters are richly Shakespearean - Theo and the President are flawed leaders with manipulating spouses, while there is even a jester in the form of Tomoto (Rasmané Ouédraougo), the simple but dangerous village idiot. And despite this wide vista of players, Nacro's skilful story telling is able to provide sympathetic insight into all the different points of view at the table.

This generosity to the characters in the piece arguably comes at the cost of pace, however. The picture does drag a little in its middle section, as the peace talks turn into a banquet that provides some of the film's comedy but is slow to advance the story. ('More caterpillars, Mr President?') The climax is electrifying enough to push these scenes far to the back of one's mind, though.

It should be noted that The Night of Truth carries an 18 certificate for a reason - it is at times very graphic in its portrayal of violence. The murals of battlefield scenes around the walls of the Bonandé encampment are reflected in flashbacks to earlier massacres that make for very uncomfortable viewing. The film carries the motif of death throughout, from the opening graveyard scene to the symbolic drink with the dead that the soldiers attending the talks insist on before they will eat together. And Edna, wife of the Nayak President, is so crushed by the murder of her son in the hostilities that with her alarming blue lipstick she seems almost a corpse herself - a stand-out performance by Naky Se Savane.

'War opens our souls, and demons move in', confesses Theo towards the end of the picture. This powerful story reflects the demons of recent conflicts in Rwanda and Sierra Leone, but deeper still reflects on the frailty of the soul of man. It is not just a sombre African satire, but also a jolting and frightening journey into a universal heart of darkness.

Coordinadores said...

Festival Internacional de Cortometrajes de Oberhausen, Alemania

Principal Prize awarded to:
Toi, Waguih by Namir Abdel Messeeh

For using the camera’s lens to interrogate borders between past and present, father and son intimacy and geographical dislocation, for its emotional impact and political complexity, and for the film’s straightforward approach.

Anonymous said...

PQ NO TIENEN UN MAPA INDICANDO DONDE ES EL FESTIVAL Y COMO LLEGAR!!!!